میگرن مطلب ویژه

(1 رای)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: مغز و اعصاب

سردرد میگرن یکی از شایعترین بیماریهای مغز و اعصاب است که می تواند ناتوان کننده باشد.انتخاب درمان مناسب برای هر بیمار مستلزم دانستن تاریخچه پزشکی بیمار، سبک زندگی بیمار، بیماریهای همراه و الگوی سردرد بیمار است.
میگرن مزمن (
chronic Migraine ) به سردرد میگرنی گفته می شود که حمله های میگرنی بیشتر از 15 روز در ماه فرد را درگیر کند، هر حمله سردرد بیشتر از 4 ساعت طول بکشد و این پروسه برای بیشتر از3 ماه ادامه یابد.

Migren2.jpg

در میگرن ایپیزودیک (Episodic Migraines)  حمله های سردرد در کمتر از 15 روز در ماه اتفاق می افتد.میگرن سردرد تکرار شونده با شدت متوسط تا شدید است که با فعالیتهای فیزیکی روزانه بدتر می شود و با یک سری فاکتورهای مستعد کننده شروع یا تشدید می شود.این فاکتورها شامل استرس، بعضی غذا ها (پنیر کهنه،غذاهای آماده حاوی نیتریت و نیترات مثل فست فودها و کنسروها، کافئین خیلی زیاد،تغییرات آب و هوا، سیگار،گرسنگی، خستگی، اختلال خواب(چه کم خوابی و چه پر خوابی)،هوای سرد، هورمونها،بعضی داروها مثل داروهای ضد بارداری حاوی استروژن، نیتروکانتین،بوپروپیون و ... ) می باشد.

حمله های سردرد میگرن معمولا سردرد یکطرفه (50% موارد) شروع می شوند و یا می توانند از همان ابتدا سردرد دو طرفه بوده و یا در نهایت دو طرف سر را درگیر کنند و ماهیت سردرد ضرباندار دارد.این حالت نبض دار به علت پاتوفیزیولوژی عروقی میگرن می باشد که ابتدا در آن رگهای خونی مغز تنگ می شود و پس از آن گشاد شده و افزایش خون مغز باعث احساس ضربان در شریانهای گیجگاهی می شود.

علائم همراه مثل تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا یا سرگیجه معمولا وجود دارند.(برای اطلاعات بیشتر به مبحث تشخیص انواع سردرد کرایتریای تشخیصی میگرن مراجعه کنید.)

علت بیماری میگرن چیست؟
حدود 70-75% بیماران مبتلا به میگرن سابقه فامیلی سردردهای میگرنی را در اقوام درجه یک خود ذکر می کنند و این خود دلیل بر ژنتیک بودن عامل بیماری میگرن است.
بیماران مبتلا به میگرن اغلب دست و پاهای سردتری نسبت به بقیه افراد دارند و شیوع بیماری حرکت (
motion sickness – ایجاد علائم تهوع و سرگیجه در هنگام حرکت ماشین) در اینها بیشتر است.

با این وجود بیشتر بیماران مبتلا به میگرن همه علائم ذکر شده را ندارند و ممکن است یک یا دو علامت همراه سردرد داشته باشند.

با وجود کرایتریاهای تشخیصی انجمن بین المللی سردرد (مبحث تشخیص انواع سردرد) ممکن استتشخیص سردرد میگرن بدون اورا با شدت متوسط از سردرد تنشی (Tension Headache) با شدت زیاد سخت می شود و عجیب نیست که داروهای موثر بر میگرن بر سردرد تنشی شدید هم موثرند.

البته در بیشتر موارد سردردهای تنشی و میگرنی Mixed هستند و اکثر افراد مبتلا بهمیگرن زمینه عصبی اضطرابی نیز دارند.

تشخیص میگرن بر اساس شرح حال بیمار صورت میگیرد و معاینه فیزیکی و اقدامات پاراکلینیک مثل ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی داپلر عروق مغز، کاروتید (TCD-ECD) فقط برای اطمینان از نبودن سایر بیماریهای جدی مغز و اعصاب که باعث سردرد می شوند و می توانند سردرد میگرنی را تقلید کنند انجام می شود.
از جمله این بیماریها می توان به مالفورماسیونهای عروقی مغز(به خصوص اگر در صد در صد موارد سردرد فقط یک طرف سر رادرگیر کند)، افزایش فشار مغزی به دلیل تومور مغزی یا بیماریهای مشابه اشاره کرد.

migran3.jpg

بنابراین سردردهایی که جدیدا شروع شده اند به خصوص سن بالای 50 سال حتی اگر مشخصات سردرد میگرنی را داشته باشند باید توسط متخصص مغز و اعصاب بررسی شوند. سردردهای اثبات شده میگرنی هم اگر به تازگی شدیدتر شده به درمان جواب نمی دهند یا الگوی سردرد تغییر کرده مثلا شدت و فرکانس آن بیشتر شده یا شخص را از خواب بیدار می کند باید مجددا توسط  نورولوژیست و با بهترین اقدامات پاراکلینیک مثل ام آر آی بررسی شوند.